Oferta educațională - Programul de studii psihopedagogice privind certificarea pentru profesia didactică
- Program postuniversitar - Formare de formatori pentru integrare europeană
- Programul de formare continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar - "Educația XXI"
Programul de formare continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar - "Educația XXI"
Oportunitatea programului de formareReforma învățământului, schimbarea de fond a sistemului educațional, asigurarea calității procesului de educare sunt direct legate de calitatea profesională a formatorilor direcți, precum și de capacitatea de adecvare a școlii la condițiile și cerințele pieței muncii. Reorientarea școlii românești în context european impune restructurări de sistem, inovare de proces și metodologie, regândirea misiunii profesionale a formatorilor, la nivelul formării inițiale, de specialitate, a formării continue, precum și din perspectiva managerială, managementul clasei și managementul organizației școlare.
Pentru ca educatorul să devină un real agent al schimbării, trebuie să-și schimbe concepția și metodologia instruirii și educării, să coopereze cu elevii, să devină model de integrare socio-profesională și educație permanentă, să participe la managementul instituțional, să coopereze cu comunitatea, să se implice în deciziile educaționale, să asigure un învățământ de calitate. Se impune regândirea profilului de competență al profesorului în contextul managementului educațional.
Pregătirea inițială și continuă a profesorilor trebuie să conducă la profesionalizarea atât a funcției didactice cât și a celei manageriale. Profesorul este cel care conduce procesul de instruire - educare, formare/dezvoltare a elevilor. Finalitatea acestei formări trebuie să se regăsească în succesul activității educative. Având în vedere exigențele actuale ale procesului educațional, este necesară formarea atât de specialitate cât și managerială a cadrelor didactice. Profesorul trebuie să se autoevalueze conștient și realist, să se privească pe sine în oglinda clasei, pentru a sesiza, a înțelege, a aborda și a exercita, cu profesionalism, conducerea educației și instruirii, pentru a-și cunoaște propriile resurse, limite, pentru a se autoforma. Se impune totodată ca managementul educațional să devină parte componentă a culturii interdiscipinare a profesorului - educator, alături de cultura de specialitate, psihopedagogică și metodică. Descrierea grupului țintă Programul de formare continuă este destinat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar al județului Mureș și județelor limitrofe, aflate pe diferite trepte ale carierei didactice. El vizează:
- Profesorii de gimnaziu / liceu, calificați, aflați pe diferite trepte de evoluție în cariera didactică, de la specializările:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura engleză
- Limba și literatura franceză
- Matematică
- Informatică
- Fizică
- Chimie
- Geografie
- Istorie
- Științe sociale: filosofie, economie, logică
- Psihologie
- Educație fizică și sport
- Inginerii cu specializările:
- Confecții textile
- Electronică
- Industria lemnului
- T.C.M.
- Construcții
- Educație tehnologică
Scopul programului este de a răspunde la o comandă socială, dezvoltând un centru de formare continuă pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar cuprinse în aria geografică a județului Mureș și a județelor învecinate, ca subnucleu al Centrului Național pentru Formarea Personalului din Învățământului Preuniversitar.
Scopul formării se dorește a fi de tip ameliorativ în activitatea didactică și vizează competențele generale și specifice prevăzute în Standardul național de formare continuă pentru funcția didactică de profesor.
Tipul programului: de lungă durată
Forma de învățământ: Zi , programul desfășurându-se în vacanțele școlare compact, iar la sfârșit de săptămână - intensiv.
Obiectivele programului
Programul își propune următoarele obiective:
- De diseminare și de multiplicare a unor experiențe deja existente în planul reformei și al formării de profesori/manageri (filozofia reformei alternative, modele de standarde și competențe, suporturi ale unor stagii de formare continuă a profesorilor și managerilor școlari);
- De a satisface nevoia resimțită de cadrele didactice care predau la clasă, dar care pot ocupa oricând funcții de conducere, îndrumare și control de a aprofunda, de a regândi și de a (re)forma propria evoluție profesională în calitate de profesor/director de unitate de învățământ pentru a realiza "reforma din noi înșine".
- De a contribui la actualizarea informațiilor din domeniul specialităților diverse dar și a managementului precum și la formarea unor competențe de comunicare, manageriale, răspunzând cerințelor de profesionalizare a cadrelor didactice, indiferent de specialitate, din perspectiva cerințelor Reformei Educaționale din organizației școlare, a clasei de elevi, cu accent pe latura formativă și caracter aplicativ.
Curriculum-ul programului
Programul este organizat în 3 module:
a) "Proiectare, organizare și evaluare a activităților didactice" - modulul I
b) "Management și comunicare" - modului II
c) "Tehnici informaționale și de comunicare" - inițiere/avansați - modulul III
Se oferă posibilitatea algerii tuturor acestora, sau doar a unuia dintre ele, în funcție de opțiunea candidaților.
Curriculum modul I "Proiectarea, organizarea și evaluarea activității didactice"Categorii de discipline
Discipline obligatorii
- Curriculum, instruire, evaluare (general valabil pentru toate specialitățile)
- Specialitate
- Didactica specialității
Discipline opționale
Opțional 1, pachet A
- Psihologie educațională
- Metode de cunoaștere a personalității elevilor și a grupului școlar
Opțional 1, pachet B
Opțional 2, la propunerea furnizorilor de programe de formare continuă
- Educație interculturală
|
Curriculum modul II "Management și comunicare"
Categorii de discipline |
Discipline obligatorii:
- Psihopedagogia comunicării
- Managementul clasei de elevi
|
Discipline
opțional 1:
- Psihologia dezvoltării - o perspectivă educațională
- Școala ca organizație
- Consiliere și orientare
|
Curriculum MODUL III "Tehnici informaționale și de comunicare"
Discipline obligatorii:
|
- Concepte bază în TIC
- Procesare de text
- Calcul tabular
- Prezentări
- Informație și comunicare
|
|
|
Modalități de evaluare Evaluarea competențelor cursanților constă în elaborarea și susținerea unui portofoliu și în aplicarea chestionarului pentru evaluarea cursului de formare și a prestației formatorului.Instrumente de evaluare :
- portofoliu
- chestionar pentru evaluarea cursului de formare și a prestației formatorului
Prorector didactic, Director D.P.P.D.,
Prof. univ. dr. Călin ENĂCHESCU Prof. univ. dr. Emilia ALBU