Despre Universitate

Conducerea

Facultăți & Departamente

Activitate de cercetare

Evenimente


Admitere

Programul academic

Oficiul de relații internaționale

Centrul de Consiliere

CĂUTARE

Bibliotecă & Publicații

Editura universității

Imagini din universitate

Licitatii

Studenți / Regulamente

Documente/Regulamente

Resurse WEB

Scoala doctorală

Concursuri didactice

 Facultatea de Inginerie· Facultatea de Științe și Litere· Facultatea de Științe Economice, Juridice și Administrative · Departamentul pentru pregătirea personalului didactic

Oferta educațională   - Programul de studii psihopedagogice privind certificarea pentru profesia didactică
                              - Program postuniversitar - Formare de formatori pentru integrare europeană
                              - Programul de formare continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar -  "Educația XXI"

 

Programul de studii psihopedagogice privind certificarea pentru profesia didactică

 

Absolvenții studiilor universitare pot ocupa posturi în învățământ cu condiția parcurgerii și promovării programului de studii psihopedagogice oferit numai de către Departamentele pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) din instituțiile de învățământ superior acreditate, înființate conform legii.

Certificarea pentru profesia didactică se poate obține la două niveluri, respectiv:


a) Nivelul I (inițial) - cursuri de zi și frecvență redusă : acordă absolvenților de studii universitare dreptul să ocupe posture didactice în învățământul preuniversitar obligatoriu, cu condiția acumulării unui minimum de 30 de credite transferabile din programul de studii psihopedagogice;

b) Nivelul II (de aprofundare): acordă absolvenților de studii universitare (Zi și IFR) dreptul să ocupe posturi didactice în învățământul liceal, postliceal și universitar, cu satisfacerea a două condiții:
  • acumularea unui minimum de 60 de credite transferabile din programul de studii psihopedagogice;
  • absolvirea unui program de master în domeniul diplomei de licență.

Programul de studii psihopedagogice oferit de DPPD este conceput si aplicat în sistemul creditelor de studiu transferabile. Obținerea creditelor necesare celor două niveluri de certificare pentru profesia didactică se conformează principiilor de transfer, recunoaștere și acumulare a creditelor de studiu.
Programul de studii psihopedagogice de 30 de credite corespunzător Nivelului I, oferit studenților, în mod eșalonat, pe parcursul studiilor de licență, se desfășoară conform planului de învățământ din Anexa 3a (pentru monospecializare) sau din Anexa 3b (pentru dublă specializare), din  O.M.. Nr. 4316 din data 03.06/2008 și pe http://uniweb.upm.ro/.
Programul de studii psihopedagogice de 30 de credite transferabile de extensie, necesare acumulării pachetului de 60 de credite corespunzător Nivelului II , se desfăsoară conform planului de învățământ din Anexa 4, O.M.. Nr. 4316 din data 03.06/2008 și pe http://uniweb.upm.ro/.
Acest program poate fi urmat doar de absolvenții învățământului universitar care au absolvit Nivelul I pe parcursul sau după finalizarea studiilor universitare de licență.
Absolvenții studiilor universitare de licență, care nu au urmat programul de studii psihopedagogice pe parcursul studiilor universitare pot să parcurgă pregătirea psihopedagogică în regimul cursurilor postuniversitare. Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic organizează periodic, studii psihopedagogice în regim postuniversitar pentru ambele niveluri de certificare pentru profesia didactică.

 

COMPETENȚE
PENTRU PROFESIA DIDACTICĂ - PROFESOR- DEZVOLTATE PRIN PROGRAMUL DE STUDII PSIHOPEDAGOGICE

     COMPETENȚE GENERALE

                        COMPETENȚE SPECIFICE

I. Competențe didactice
  • Proiectare, organizare, desfășurare, evaluare a activităților didactice
  • Utilizarea adecvată a cunoștințelor: de didactică generală, a specialității, de psihologie;
  • Proiectarea și evaluarea conținuturilor instructiv-educative;
  • Organizarea adecvată a activităților didactice în funcție de tipul de lecție dominant;
  • Utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali, în vederea eficientizării procesului instructiv-educativ;
  • Adaptarea de strategii didactice care să permită utilizarea eficientă a mijloacelor și auxiliarelor didactice în procesul instructiv educativ;

II. Competențe psiho- educaționale

  • Dezvoltare, consolidare și perfecționare a deprinderilor, capacităților cognitive și motrice.
  • Stimulare a creativității și a învățării de tip formativ
  • Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne privind formarea schemelor de acțiune și a capacităților de cunoaștere;
  • Selectarea metodelor optime în vederea formării gândirii critice și deprinderilor practice;
  • Folosirea metodelor eficiente în vederea formării gândirii tehnice și a dezvoltării simțului artistic/estetic;
  • Manifestarea unei conduite psiho-pedagogice inovative în plan profesional/social;

III. Competențe psihosociale, manageriale și socio-educaționale

  • Comunicare didactică /pedagogică/ educațională
  • Managementul clasei.

 

 

  • Dezvoltare instituțională

 

  • Parteneriate sociale și educaționale
  • Stăpânirea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare: orizontală/verticală; complexă; totală  ( ectosemantică; multiplă; diversificată și specifică;
  • Organizarea și conducerea socială a clasei de elevi;
  • Utilizarea metodelor de cunoaștere și dezvoltare a grupurilor școlare;
  • Asigurarea unui climat socio-afectiv securizant bazat pe încredere și cooperare;
  • Selectarea conținuturilor și a metodelor de natură să stimuleze interesul și motivația elevilor;
  • Colaborarea cu colegii de specialitate și de ale specialități pentru a asigura o bună pregătire a elevilor;
  • Participarea la procesul decizional în cadrul școlii în vederea construirii unei instituții care învață;
  • Promovarea unui sistem de valori specifice unei societăți democratice;
  • Stimularea comportamentelor prosociale și de participare civică;
  • Urmărirea și îmbunătățirea rezultatelor elevilor prin colaborarea cu familia;
  • Antrenarea comunității locale în sprijinirea unor activități școlare și extrașcolare;
  • Inițierea de proiecte de colaborare cu caracter educațional între diferite instituții din comunitate și din afara ei;

 

IV Organizare și desfășurare de activități extracurriculare și extrașcolare

  • Proiectarea și organizarea activităților instructiv educative în colaborare cu comunitatea;
  • Responsabilizarea pentru rolul social asumat;

V. Consiliere, orientare și integrare sociopsihopedagogică a elevilor

  • Elaborarea de strategii eficiente ale parteneriatului școală familie;
  • Formarea unei mentalități profesioniste;
  • Cunoașterea dinamicii și tendințelor de pe piața muncii;

VI. Stăpânire de sine și echilibru comportamental în toate situațiile educaționale

  • Utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
  • Adoptarea de conduite eficiente pentru depășirea situaților limită;
  • Manifestarea unor conduite autoreflexive;
  • Formarea la elevi a unor deprinderi de elaborare a unui plan de acțiune eficientă în pregătirea examenelor, competițiilor, concursurilor etc.
  • Deschiderea față de schimbările care au loc în situații de competiție, examen , concurs;
  • Asumarea integrală a diferitelor roluri cu implicații docimologice:examinat/examinator/concurent/supraveghetor etc.

VII. Dezvoltare profesională continuă

  • Manifestarea unei conduite autoreflexive asupra activităților didactice/pedagogice proprii;
  • Deschidere față de tendințele novatoare necesare dezvoltării profesionale;
  • Însușirea cunoștințelor de tip organizațional.

           Prorector didactic,                                                                                                  Director D.P.P.D.,      
Prof. univ. dr. Tatiana DĂNESCU                                                                          Conf. univ. dr. Alexandra SILVAS

back

© Universitatea "Petru Maior" Târgu-Mureș