HOME
PROGRAME INTERNATIONALE
ACORDURI INTERNATIONALE
ANUNTURI SI FORMULARE
< > BURSE STUDENTESTI CORESPONDENTA
LINK-URI UTILE




MOBILITĂȚI STUDENȚEȘTI ERASMUS

Orice student care participă la un program de studiu într-o universitate parteneră în cadrul Programului LLP - ERASMUS este considerat "student ERASMUS", indiferent dacă primește sau nu sprijin financiar, în următoarele condiții:

  • Studentul trebuie să îndeplinească condițiile de naționalitate enunțate în Ghidul Candidatului, partea I.
  • Studentul ERASMUS trebuie să fie înmatriculat la un program de studii ce se finalizează cu diplomă de Licență, Master sau Doctor la universitatea care oferă mobilitățile.
  • Studentul trebuie să fi absolvit cel puțin anul întâi.
  • Mobilitatea trebuie să facă parte din schimbul de studenți prevăzut de Acordul Bilateral încheiat cu universitatea parteneră.
  • Perioada de studii sau stagii la care participă studentul ERASMUS este de minimum 3 luni și maximum un an universitar și se consideră parte integrantă din programul de studiu al universității de origine.
  • Studentul ERASMUS beneficiază de recunoașterea academică a perioadei de studiu efectuată la universitatea parteneră și a rezultatelor obținute la examene sau alte forme de verificare.
  • Este scutit de taxa de școlarizare la universitatea parteneră; poate fi cerută plata unor servicii, dar numai la nivelul costurilor pentru studentul local.
  • Studentul care plătește taxă de școlarizare la universitatea de origine va continua să o plătească și pe durata în care beneficiază de calitatea de student ERASMUS.
  • Studentul bursier la universitatea de origine va continua sa primească bursa și pe durata stagiului în străinătate.
  • Studentul ERASMUS trebuie să dovedească o suficientă cunoaștere a limbii în care sunt predate cursurile la universitatea parteneră.
  • Studenților cu cerințe speciale li se va acorda o atenție deosebită.
  • Un student poate beneficia de calitatea de student ERASMUS o singură dată în viață, cu sau fără sprijin comunitar.

Plasamente studențești în întreprinderi, centre de formare, centre de cercetare și alte organizații

Un plasament este o perioadă de timp petrecută într-o întreprindere sau organizație din altă țară participantă, cu intenția de a ajuta beneficiarii să se adapteze cerințelor pieței de muncă comunitare, să capete aptitudini specifice și să-și îmbunătățească cunoașterea culturii economice și sociale a țării implicate în scopul acumulării de experiență în muncă. Perioada poate fi susținută corespunzător cursurilor pregătitoare sau recapitulative în limba țării gazdă sau cea de lucru.

Organizațiile gazdă pentru plasamentele studențești pot fi întreprinderi, centre de formare, centre de cercetare și alte organizații.

Caracteristicile plasamentelor individuale sunt:

  • Trebuie asigurată recunoașterea completă de către instituția de învățământ superior de origine pentru perioada petrecută în străinătate;
  • Trebuie să i se asigure studentului un acord de plasament și un angajament de calitate (Training Agreement and Quality Commitment) referitor la programul perioadei de plasament; acest acord trebuie aprobat de către instituția de învățământ superior de origine și de către organizația gazdă.
  • Plasamentul se face în baza unui contract aprobat de către instituția de învățământ superior de origine, organizația gazdă și de beneficiar.

FINANȚAREA

Comisia Europeană oferă studenților participanți în programul ERASMUS ajutoare financiare destinate acoperirii parțiale a costurilor suplimentare pe care le presupune mobilitatea efectuată într-o țară din UE.

Trebuie subliniat faptul că Programul ERASMUS este un program de co-finanțare care oferă contribuții financiare pentru cooperare și nu asistență financiară. Prin urmare, grantul ce se atribuie studentului este doar un ajutor financiar și nu acoperă decât parțial cheltuielile de ședere în țara de destinație.

Statutul de student ERASMUS nu depinde de valoarea grantului sau de faptul că studentul a primit sau nu un grant.

Finanțarea se face către universități prin intermediul Agenției Naționale, în funcție de fluxurile de mobilități propuse de universități în baza Acordurilor Bilaterale după principiul "past performance" adică se va ține cont de realizările anterioare efective ale universităților la capitolul mobilități precum și de alte criterii stabilite între Comisia Europeană și Agenția Națională.

Unde? Când? Cum?

Destinațiile mobilităților sunt cele convenite în Acordurile Bilaterale de cooperare cu universitățile partenere din Europa.

Fluxurile de mobilități pe specialități și universități de destinație sunt anunțate prin afișul centralizat distribuit și afișat la decanate, la avizierul universității și pe pagina web. Afișul oferă precizări privind data depunerii dosarelor, data selecției, condițiile, criteriile de eligibilitate, destinațiile mobilităților.

IMPORTANT! Mobilitățile se derulează în anul academic următor anului în care are loc selecția.

Orice student poate participa la o mobilitate ERASMUS numai dacă se înscrie, participă și este declarat reușit la concursul de selecție organizat la nivelul facultăților.

SELECȚIA CANDIDAȚILOR PENTRU MOBILITĂȚILE ERASMUS

Selecția studenților se desfășoară la nivelul facultăților, de către o comisie formată din reprezentanți de la fiecare facultate precum și de la Liga Studenților.

Criterii de eligibilitate și de selecție pentru studenții Erasmus

Criterii de eligibilitate

  1. Să fie înmatriculați la Universitatea "Petru Maior" la studii în programe de licență (L), masterat (M) sau doctorat (D)..
  2. Să aibă cetățenie română sau din UE;
  3. Să fie absolvent cel puțin al primului an de studii, în momentul când are loc mobilitatea;
  4. Să nu fi beneficiat de un alt stagiu Erasmus pentru studii;
  5. Să promoveze un test de limbă străină.

Având în vedere că mobilitățile se desfășoară în anul academic următor, pot participa la selecție și studenții din anul I, cu condiția ca la începutul anului academic să li se reanalizeze situația școlară și respectarea criteriilor de eligibilitate.

MOBILITATEA STUDENȚILOR - CONDIȚII DE ELIGIBILITATE

Orice student care participă la un program de studiu într-o universitate parteneră în cadrul Programului ERASMUS este considerat "student ERASMUS", indiferent dacă primește sau nu sprijin financiar, în următoarele condiții:

  • Studentul trebuie să îndeplinească condițiile de naționalitate enunțate în Ghidul Candidatului, partea I.
  • Să fie înmatriculat la Universitatea "Petru Maior" la studii în programe de licență (L), masterat (M) sau doctorat (D).
  • Studentul trebuie să fi absolvit cel puțin anul întâi în momentul când are loc mobilitatea.
  • Mobilitatea trebuie să facă parte din schimbul de studenți prevăzut de Acordul Bilateral încheiat cu universitatea parteneră.
  • Perioada de studii sau stagii de practică (plasamente) la care participă studentul ERASMUS este de minimum 3 luni și maximum un an universitar și se consideră parte integrantă din programul de studiu al universității de origine.
  • Studentul ERASMUS beneficiază de recunoașterea academică a perioadei de studiu efectuată la universitatea parteneră și a rezultatelor obținute la examene sau alte forme de verificare, având obligația de a obține numărul minim de credite ECTS, respectiv 20 pentru un trimestru-3 luni, 30 pentru un semestru - 6 luni și 60 pentru un an academic. Recunoașterea academică poate fi retrasă dacă studentul nu reușește să își realizeze programul de studii la nivelul cerut de instituția gazdă, nu realizează numărul minim de credite sau nu îndeplinește o altă condiție cerută de instituția implicată în recunoașterea academică.
  • Este scutit de taxa de școlarizare la universitatea parteneră; poate fi cerută plata unor servicii, dar numai la nivelul costurilor pentru studentul local.
  • Studentul care plătește taxă de școlarizare la universitatea de origine va continua să o plătească și pe durata în care beneficiază de calitatea de student ERASMUS.
  • Studentul bursier la universitatea de origine va continua sa primească bursa și pe durata stagiului în străinătate.
  • Studentul ERASMUS trebuie să dovedească o suficientă cunoaștere a limbii în care sunt predate Studenților cu cerințe speciale li se va acorda o atenție deosebită.
  • Un student poate beneficia de calitatea de student ERASMUS o singură dată în viață, cu sau fără sprijin comunitar, pentru o mobilitate de studiu, un plasament industrial sau o bursă Erasmus Mundus.

NU sunt eligibili studenții care:

  • Au mai beneficiat de calitatea de un stagiu de studii ERASMUS, cu sau fără grant.
  • Studenții care nu sunt înmatriculați la Universitatea "Petru Maior" și nu întrunesc condițiile de mai sus.

Criterii de selecție

  • Să aibă rezultate academice bune în anul universitar anterior
  • Competență lingvistică în limba în care se predau cursurile la universitatea pentru care candidează sau într-o limbă de circulație internațională.
  • Plan de studiu/activitate la universitatea parteneră.
  • Alte criterii specifice stabilite de facultatea respectivă
  • Să prezinte o scrisoare de intenție;
  • Să prezinte un Curriculum Vitae.

1. Procedura de selecție

  • Biroul de Programe Comunitare afișează destinațiile și data limită pentru depunerea dosarelor
  • Candidații depun dosarele la decanatele facultăților, până la data limită anunțată.

2. Conținutul dosarului

  • CURRICULUM VITAE - model european
  • SCRISOARE DE INTENȚIE - cuprinzând motivarea candidaturii pentru un stagiu de studii în Programul Erasmus
  • PROPUNERE PENTRU UN PROGRAM DE STUDIU INIȚIAL - rezultat în urma accesării, pe internet, a informațiilor despre universitatea din Uniunea Europeană pentru care se depune cererea și a consultării disciplinelor de studiu care pot fi urmate în străinătate și echivalate în țară. La acest punct este obligatorie consultarea prealabilă a responsabilului Erasmus pe facultate.
  • CERERE TIP de la Biroul pentru Programe Comunitare sau decanatele facultăților, cu specificarea rezultatelor profesionale pe anii de studii, inclusiv semestrul I din anul universitar în curs (se atașează adeverința de studii de la decanat),
  • Declarație privind posibilitățile de co-finanțare - este inclusă în formularul de cerere.
  • 2 fotografii tip pașaport.
  • CERTIFICAT DE COMPETENȚĂ LINGVISTICĂ pentru limba de predare a universității unde se va efectua mobilitatea sau o limbă de circulație internațională. Pentru destinațiile Franța, Belgia - este obligatorie cunoașterea limbii franceze. Certificatele se obțin de la Catedra de Filologie, sala R37/R04, după programarea afișată.
  • BULETINUL DE IDENTITATE - copie.

Dosarele se depun la decanatele facultăților.

Detalii se pot obține de la Biroul pentru Programe Comunitare ( camera R16 ) sau de la coordonatorul Erasmus al facultății de care aparține studentul precum si de pe pagina web: www.upm.ro/rel_internationale/programe_europene.html

3. Concursul de selecție va consta în:

Analiza rezultatelor profesionale (note, nr. de credite, activitatea științifică);

  • Analiza documentelor depuse în dosarul de înscriere;

Analiza posibilităților de co-finanțare (resurse de finanțare, altele decât fondurile europene sau ale universității);

  • Interviu.

Comisiile de selecție transmit Biroului de Programe Comunitare rezultatele concursului (procesul verbal cu listele studenților selecționați, punctaje obținute și modalitatea de departajare).
Biroul de Programe Comunitare completează fluxurile de mobilitate prevăzute și transmite listele cu studenții selectați la Biroul Senatului pentru validarea rezultatelor selecției.
Afișarea rezultatelor.

4. Validarea rezultatelor

  • Rezultatele concursurilor se validează înainte de plecarea efectivă a studenților, în funcție de rezultatele obținute de studenți în ultima sesiune.
  • Biroul de Programe Comunitare eliberează Adeverințe de student ERASMUS.

CONFIRMAREA SELECȚIEI

Organizarea selecției studenților se face în primăvara anului precedent mobilității pentru a permite studenților să înceapă din timp formalitățile necesare.

Durata mobilităților, data începerii și conținutul programului de studiu în cadrul schimburilor studențești vor fi stabilite în funcție de calendarul și structura academică de la universitatea parteneră și în conformitate cu condițiile prevăzute în Acordurile Bilaterale.

DACĂ AȚI FOST SELECTAȚI PENTRU O BURSĂ ERASMUS, TREBUIE SĂ ÎNDEPLINIȚI ANUMITE FORMALITĂȚI.

Să contactați Biroul pentru Programe Comunitare din universitate (camera 16, tel. 0265-211 838, suciu.antonia@yahoo.com ; vero_buta@yahoo.com)

Anunțarea oficială a universității partenere cu privire la studenții selectați se face de către Biroul de Programe Comunitare, în niciun caz de către student, deoarece universitatea parteneră are nevoie de garanția instituțională pentru acceptarea studenților, fiind cunoscut faptul că mobilitatea implică responsabilitatea recunoașterii academice, exceptărilor de taxe etc. După ce a fost îndeplinită această formalitate și s-a primit acceptul oficial al universității partenere, trebuie să urmați etapele de mai jos:

Să consultați materialele privind universitatea în care mergeți: broșuri, pagina web, programul de studii, posibilități de cazare;

Să stabiliți, cu ajutorul decanului sau al responsabilului ERASMUS din facultate și al profesorului(-lor) care au încheiat acordul de colaborare cu universitatea unde mergeți, cursurile pe care le veți urma acolo. În acest mod, se asigura și o deplină recunoaștere a stagiului;

Să completați formularul ECTS Learning Agreement, având în vedere respectarea numărului de credite: 20 ECTS pentru o perioadă de 3 luni (trimestru), 30 ECTS pentru un semestru, 60 ECTS pentru un an academic.

Să contactați direct (e-mail, pagina web) universitatea unde mergeți (facultatea respectivă și Biroul ERASMUS) pentru a obține și alte informații utile. Solicitați-le detalii privind cazarea. În cazul în care la Biroul pentru Programe Comunitare găsiți formulare de cazare trimise de universitatea-gazdă, completați-le și trimiteți-le de urgență la adresa indicată;

Să solicitați scrisoarea de acceptare (invitația), prin fax sau prin poștă.

După ce primiți această scrisoare, să vă prezentați la Biroul pentru Programe Comunitare pentru a solicita Dispoziția Rectorului de deplasare în străinătate și documentele pentru deplasare. Aici veți semna și contractul financiar în care se menționează și contribuția personală a beneficiarului. La contractul financiar se anexează o declarație de garanție din partea părinților, în care se prevede returnarea bursei în cazul nerespectării contractului. Se adaugă o copie după buletinele de identitate ale părinților (cadrele didactice care se deplasează cu statut de student nu vor prezenta această declarație, ci vor garanta personal);

Când aveți toate actele necesare, să vă informați cu privire la condițiile de ședere în țara respectivă precum și transportul dus-întors cu mijloace low-cost;

ATENȚIE! Aveți nevoie și de asigurare medicală.

ATENȚIE! Bursa pe care o veți primi nu acoperă în întregime costurile. Suma de bani acordată reprezintă un sprijin financiar. La suplimentarea acestei sume, este necesar să contribuiți printr-un efort personal (contribuția personală a beneficiarului se declară și în Contractul financiar);

Să vă deschideți un cont la Banca Transilvania, filiala Târgu Mureș, în lei și valută. Să nu uitați să solicitați băncii informații cu privire la ofertele pentru carduri, asigurări de sănătate, discount-uri etc.

Nu este admisă întoarcerea înainte de încheierea stagiului deoarece aceasta atrage după sine returnarea bursei; situațiile de forță majoră sunt aprobate in mod excepțional de Agenția Națională;

La întoarcerea în țară, veniți, în termen de 15 zile de la întoarcere la Biroul pentru Programe Comunitare cu următoarele acte:

  1. Raportul asupra stagiului și chestionarul de evaluare (formularul îl veți primi la plecare);
  2. Atestatul în original de la universitatea gazdă, în care se precizează perioada efectuată care trebuie să corespundă cu durata stagiului menționat în contractul financiar;
  3. Learning Agreement-ul cu programul de studii, confirmat de universitatea primitoare (original).
  4. Foaia matricolă (Transcript of Records) de la universitatea unde ați studiat (originalul) care trebuie să corespundă cu Learning Agreement-ul;
  5. Biletele de transport în original;
  6. Documentul de cazare.

REGLEMENTĂRI FINANCIARE

Încheierea Contractului.

Pentru a intra în posesia sprijinului financiar oferit de Comisia Europeană, studentul va încheia cu Universitatea "Petru Maior" un Contract Financiar care prevede: părțile contractante, perioada contractului, cuantumul lunar al bursei, modalitatea de plată, coordonatele bancare, obligațiile beneficiarului, actele necesare decontului, soluționarea eventualelor litigii.

Contractul financiar se încheie în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

Plata sprijinului financiar.

Forma de plată adoptată de Universitatea "Petru Maior" este transferul bancar. Studentul își va deschide un cont bancar personal menționat în Contractul Financiar cu Universitatea.

Deoarece Universitatea "Petru Maior" are contul pentru gestionarea activităților SOCRATES/ERASMUS la Banca Transilvania, filiala Târgu-Mureș, se recomandă studenților să își deschidă contul personal la această bancă.

În situația în care din motive obiective (de exemplu întârzierea finanțării din partea Comisiei Europene) studentul nu intră în posesia banilor la plecare, acesta poate opta fie pentru recuperarea sumei pe parcurs fie la întoarcerea în țară, prin transfer bancar în contul personal

PLECAREA LA UNIVERSITATEA DE DESTINAȚIE

Rezervarea cazării

Dacă universitatea parteneră a prevăzut un Formular pentru rezervarea cazării, studentul va trimite acest formular până la data limită prevăzută.

Rezervarea unei camere și garantarea ocupării ei la data angajată cade în responsabilitatea exclusivă a studentului.

Rezervarea biletului de călătorie

Studentul își va rezerva biletul de călătorie cu suficient timp înainte, pentru ca plecarea să nu fie întârziată față de perioada definită în Contractul financiar.

Documentele de călătorie în original se vor păstra pentru decont la întoarcere.

REVENIREA ÎN ȚARĂ

Conform Contractului încheiat între universitate și student, în termen de 15 zile de la revenirea în țară acesta este obligat să se prezinte la Biroul pentru Programe Comunitare cu actele justificative pentru decontarea financiară și profesională.

Justificarea duratei și programului de studiu și decontarea sprijinului financiar

Studentul va prezenta următoarele documente, în original:

  • Raportul asupra stagiului și chestionarul de evaluare (formularul îl veți primi la plecare);
  • Atestatul în original de la universitatea gazdă, în care se precizează perioada efectuată care trebuie să corespundă cu durata stagiului menționat în contractul financiar;
  • Learning Agreement-ul cu programul de studii, confirmat de universitatea primitoare (original).
  • Foaia matricolă (Transcript of Records) de la universitatea unde ați studiat (originalul) care trebuie să corespundă cu Learning Agreement-ul;
  • Biletele de transport în original;
  • Documentul de cazare.

Îndeplinirea programului de studii se apreciază după rezultatele înscrise în Foaia matricolă (Transcript of Records) și obligațiile asumate prin Contractul de Studii (Learning Agreement).

ATENȚIE! Nerespectarea programului de studiu stabilit în Contractul de Studii cu universitatea de origine și a duratei integrale de ședere în străinătate atrage după sine returnarea întregului ajutor financiar.

RECUNOAȘTEREA PROGRAMULUI DE STUDIU

Conform criteriilor reciproc acceptate de cele două universități prin Acordul Bilateral de cooperare ERASMUS și a prevederilor din Carta Universitară, perioada de studii în străinătate trebuie să beneficieze de recunoaștere academică totală. Cu alte cuvinte, universitatea de origine este dispusă să admită că perioada de studii în străinătate, inclusiv examenele sau alte forme de evaluare, înlocuiește o perioadă de studii comparabilă în universitatea de origine, cuprinzând și examenele sau alte forme de evaluare, chiar dacă programa are un conținut diferit.

Recunoașterea și echivalarea studiilor se face la nivelul facultăților, de către decan, conform Regulamentului privind privind procedura de utilizare a creditelor transferabile (ECTS) în recunoașterea academică a perioadelor de studii efectuate în alte instituții de către studenții ERASMUS.

Rezultatele obținute de student la cursurile prevăzute în Contractul de Studii vor fi trecute în foaia matricolă a studentului.

EVALUAREA

După încheierea formalităților de întoarcere, studentul ERASMUS este rugat să completeze rubricile unui Chestionar de evaluare menit să aducă în atenția tuturor celor implicați în derularea programului beneficiile dar și obstacolele cu care s-a confruntat, în scopul îmbunătățirii relațiilor cu beneficiarii programului și cu partenerii externi.