MOBILITĂȚI STUDENȚEȘTI ERASMUS Orice student care participă la
un program de studiu într-o universitate parteneră în cadrul Programului LLP - ERASMUS
este considerat "student ERASMUS", indiferent dacă primește sau nu sprijin
financiar, în următoarele condiții: - Studentul trebuie să îndeplinească condițiile de
naționalitate enunțate în Ghidul Candidatului, partea I.
- Studentul ERASMUS trebuie să fie înmatriculat la un
program de studii ce se finalizează cu diplomă de Licență, Master sau Doctor la
universitatea care oferă mobilitățile.
- Studentul trebuie să fi absolvit cel puțin anul întâi.
- Mobilitatea trebuie să facă parte din schimbul de
studenți prevăzut de Acordul Bilateral încheiat cu universitatea parteneră.
- Perioada de studii sau stagii la care participă studentul
ERASMUS este de minimum 3 luni și maximum un an universitar și se consideră
parte integrantă din programul de studiu al universității de origine.
- Studentul ERASMUS beneficiază de recunoașterea academică
a perioadei de studiu efectuată la universitatea parteneră și a rezultatelor
obținute la examene sau alte forme de verificare.
- Este scutit de taxa de școlarizare la universitatea
parteneră; poate fi cerută plata unor servicii, dar numai la nivelul costurilor
pentru studentul local.
- Studentul care plătește taxă de școlarizare la
universitatea de origine va continua să o plătească și pe durata în care
beneficiază de calitatea de student ERASMUS.
- Studentul bursier la universitatea de origine va continua
sa primească bursa și pe durata stagiului în străinătate.
- Studentul ERASMUS trebuie să dovedească o suficientă
cunoaștere a limbii în care sunt predate cursurile la universitatea parteneră.
- Studenților cu cerințe speciale li se va acorda o atenție
deosebită.
- Un student poate beneficia de calitatea de student
ERASMUS o singură dată în viață, cu sau fără sprijin comunitar.
Plasamente
studențești în întreprinderi, centre de formare, centre de cercetare și alte
organizații
Un
plasament este o perioadă de timp petrecută într-o întreprindere sau
organizație din altă țară participantă, cu intenția de a ajuta beneficiarii să
se adapteze cerințelor pieței de muncă comunitare, să capete aptitudini
specifice și să-și îmbunătățească cunoașterea culturii economice și sociale a
țării implicate în scopul acumulării de experiență în muncă. Perioada poate fi
susținută corespunzător cursurilor pregătitoare sau recapitulative în limba
țării gazdă sau cea de lucru.
Organizațiile
gazdă pentru plasamentele studențești pot fi întreprinderi, centre de formare,
centre de cercetare și alte organizații.
Caracteristicile
plasamentelor individuale sunt: - Trebuie asigurată recunoașterea
completă de către instituția de învățământ superior de origine pentru
perioada petrecută în străinătate;
- Trebuie să i se
asigure studentului un acord de plasament și un angajament de calitate (Training
Agreement and Quality Commitment) referitor la programul perioadei de
plasament; acest acord trebuie aprobat de către instituția de învățământ
superior de origine și de către organizația gazdă.
- Plasamentul se face
în baza unui contract aprobat de către instituția de învățământ superior
de origine, organizația gazdă și de beneficiar.
FINANȚAREA
Comisia Europeană oferă
studenților participanți în programul ERASMUS ajutoare financiare destinate
acoperirii parțiale a costurilor suplimentare pe care le presupune mobilitatea
efectuată într-o țară din UE. Trebuie
subliniat faptul că Programul ERASMUS este un program de co-finanțare care
oferă contribuții financiare pentru cooperare și nu asistență
financiară. Prin urmare, grantul ce se atribuie studentului este doar un ajutor
financiar și nu acoperă decât parțial cheltuielile de ședere în țara de
destinație.
Statutul de student ERASMUS nu
depinde de valoarea grantului sau de faptul că studentul a primit sau nu un
grant.
Finanțarea se face către
universități prin intermediul Agenției Naționale, în funcție de fluxurile de
mobilități propuse de universități în baza Acordurilor Bilaterale după
principiul "past performance" adică se va ține cont de realizările anterioare
efective ale universităților la capitolul mobilități precum și de alte criterii
stabilite între Comisia Europeană și Agenția Națională.
Unde? Când?
Cum?Destinațiile mobilităților sunt
cele convenite în Acordurile Bilaterale de cooperare cu universitățile
partenere din Europa.
Fluxurile de mobilități pe
specialități și universități de destinație sunt anunțate prin afișul
centralizat distribuit și afișat la decanate, la avizierul universității și pe
pagina web. Afișul oferă precizări privind data depunerii dosarelor, data
selecției, condițiile, criteriile de eligibilitate, destinațiile mobilităților.
IMPORTANT! Mobilitățile se derulează în anul academic
următor anului în care are loc selecția.
Orice student poate participa la o mobilitate
ERASMUS numai dacă se înscrie, participă și este declarat reușit la concursul
de selecție organizat la nivelul facultăților.
SELECȚIA
CANDIDAȚILOR PENTRU MOBILITĂȚILE ERASMUSSelecția studenților se desfășoară
la nivelul facultăților, de către o comisie formată din reprezentanți de la
fiecare facultate precum și de la Liga Studenților. Criterii de
eligibilitate și de selecție pentru studenții Erasmus Criterii de
eligibilitate - Să fie înmatriculați la Universitatea "Petru Maior" la studii
în programe de licență (L), masterat (M) sau doctorat (D)..
- Să aibă
cetățenie română sau din UE;
- Să fie
absolvent cel puțin al primului an de studii, în momentul când are loc
mobilitatea;
- Să nu fi
beneficiat de un alt stagiu Erasmus pentru studii;
- Să
promoveze un test de limbă străină.
Având în vedere că
mobilitățile se desfășoară în anul academic următor, pot participa la selecție
și studenții din anul I, cu condiția ca la începutul anului academic să li se
reanalizeze situația școlară și respectarea criteriilor de eligibilitate. MOBILITATEA
STUDENȚILOR - CONDIȚII DE ELIGIBILITATE
Orice student care participă la
un program de studiu într-o universitate parteneră în cadrul Programului
ERASMUS este considerat "student ERASMUS", indiferent dacă primește sau nu
sprijin financiar, în următoarele condiții:
- Studentul trebuie să îndeplinească condițiile de
naționalitate enunțate în Ghidul Candidatului, partea I.
- Să fie înmatriculat la Universitatea "Petru Maior" la
studii în programe de licență (L), masterat (M) sau doctorat (D).
- Studentul trebuie să fi absolvit cel puțin anul întâi în
momentul când are loc mobilitatea.
- Mobilitatea trebuie să facă parte din schimbul de
studenți prevăzut de Acordul Bilateral încheiat cu universitatea parteneră.
- Perioada de studii sau stagii de practică (plasamente) la
care participă studentul ERASMUS este de minimum 3 luni și maximum un an
universitar și se consideră parte integrantă din programul de studiu al
universității de origine.
- Studentul ERASMUS beneficiază de recunoașterea academică
a perioadei de studiu efectuată la universitatea parteneră și a rezultatelor
obținute la examene sau alte forme de verificare, având obligația de a obține
numărul minim de credite ECTS, respectiv 20 pentru un trimestru-3 luni, 30 pentru
un semestru - 6 luni și 60 pentru un an academic. Recunoașterea academică poate
fi retrasă dacă studentul nu reușește să își realizeze programul de studii la
nivelul cerut de instituția gazdă, nu realizează numărul minim de credite sau
nu îndeplinește o altă condiție cerută de instituția implicată în recunoașterea
academică.
- Este scutit de taxa de școlarizare la universitatea
parteneră; poate fi cerută plata unor servicii, dar numai la nivelul costurilor
pentru studentul local.
- Studentul care plătește taxă de școlarizare la
universitatea de origine va continua să o plătească și pe durata în care
beneficiază de calitatea de student ERASMUS.
- Studentul bursier la universitatea de origine va continua
sa primească bursa și pe durata stagiului în străinătate.
- Studentul ERASMUS trebuie să dovedească o suficientă
cunoaștere a limbii în care sunt predate Studenților cu cerințe speciale li se va acorda o atenție
deosebită.
- Un student poate beneficia de calitatea de student ERASMUS
o singură dată în viață, cu sau fără sprijin comunitar, pentru o mobilitate de
studiu, un plasament industrial sau o bursă Erasmus Mundus.
NU sunt eligibili studenții
care: - Au mai beneficiat de calitatea de un stagiu de studii
ERASMUS, cu sau fără grant.
- Studenții care nu sunt înmatriculați la Universitatea
"Petru Maior" și nu întrunesc condițiile de mai sus.
Criterii de
selecție- Să aibă rezultate academice bune în anul universitar
anterior
- Competență lingvistică în limba în care se predau cursurile
la universitatea pentru care candidează sau într-o limbă de circulație internațională.
- Plan de studiu/activitate la universitatea parteneră.
- Alte criterii specifice stabilite de facultatea respectivă
- Să prezinte o scrisoare de intenție;
- Să prezinte un Curriculum Vitae.
1. Procedura de selecție- Biroul de Programe Comunitare afișează destinațiile și data
limită pentru depunerea dosarelor
- Candidații depun dosarele la decanatele facultăților, până
la data limită anunțată.
2. Conținutul dosarului
- CURRICULUM VITAE - model
european
- SCRISOARE DE INTENȚIE - cuprinzând motivarea
candidaturii pentru un stagiu de studii în Programul Erasmus
- PROPUNERE PENTRU UN
PROGRAM DE STUDIU INIȚIAL - rezultat în urma accesării, pe internet, a
informațiilor despre universitatea din Uniunea Europeană pentru care se depune
cererea și a consultării disciplinelor de studiu care pot fi urmate în
străinătate și echivalate în țară. La acest punct este obligatorie consultarea
prealabilă a responsabilului Erasmus pe facultate.
- CERERE TIP de la Biroul pentru
Programe Comunitare sau decanatele facultăților, cu specificarea rezultatelor
profesionale pe anii de studii, inclusiv semestrul I din anul universitar în
curs (se atașează adeverința de studii de la decanat),
- Declarație privind posibilitățile de
co-finanțare - este inclusă în formularul de cerere.
- 2 fotografii
tip pașaport.
- CERTIFICAT DE COMPETENȚĂ LINGVISTICĂ pentru limba de
predare a universității unde se va efectua mobilitatea sau o limbă de
circulație internațională. Pentru destinațiile Franța, Belgia - este
obligatorie cunoașterea limbii franceze. Certificatele se obțin de la
Catedra de Filologie, sala R37/R04, după programarea afișată.
- BULETINUL DE IDENTITATE - copie.
Dosarele se depun
la decanatele facultăților.
Detalii se pot obține de la Biroul pentru Programe
Comunitare ( camera R16 ) sau de la coordonatorul Erasmus al facultății de care
aparține studentul precum si de pe pagina web:
www.upm.ro/rel_internationale/programe_europene.html 3. Concursul de selecție va consta în: Analiza rezultatelor profesionale (note, nr. de credite,
activitatea științifică); - Analiza documentelor
depuse în dosarul de înscriere;
Analiza posibilităților de co-finanțare (resurse de
finanțare, altele decât fondurile europene sau ale universității); Comisiile de selecție transmit Biroului de Programe
Comunitare rezultatele concursului (procesul verbal cu listele studenților
selecționați, punctaje obținute și modalitatea de departajare). Biroul de Programe Comunitare completează fluxurile de
mobilitate prevăzute și transmite listele cu studenții selectați la Biroul
Senatului pentru validarea rezultatelor selecției. Afișarea rezultatelor. 4. Validarea rezultatelor- Rezultatele concursurilor se validează înainte de plecarea
efectivă a studenților, în funcție de rezultatele obținute de studenți în
ultima sesiune.
- Biroul de Programe Comunitare eliberează Adeverințe de
student ERASMUS.
CONFIRMAREA
SELECȚIEI
Organizarea selecției studenților se face în
primăvara anului precedent mobilității pentru a permite studenților să înceapă
din timp formalitățile necesare.
Durata mobilităților, data începerii și conținutul
programului de studiu în cadrul schimburilor studențești vor fi stabilite în
funcție de calendarul și structura academică de la universitatea parteneră și
în conformitate cu condițiile prevăzute în Acordurile Bilaterale. DACĂ AȚI FOST SELECTAȚI PENTRU O BURSĂ ERASMUS, TREBUIE SĂ
ÎNDEPLINIȚI ANUMITE FORMALITĂȚI. Să contactați Biroul pentru Programe
Comunitare din universitate (camera 16, tel. 0265-211 838, suciu.antonia@yahoo.com ; vero_buta@yahoo.com)
Anunțarea oficială a universității partenere
cu privire la studenții selectați se face de către Biroul de Programe
Comunitare, în niciun caz de către student, deoarece universitatea
parteneră are nevoie de garanția instituțională pentru acceptarea studenților,
fiind cunoscut faptul că mobilitatea implică responsabilitatea recunoașterii
academice, exceptărilor de taxe etc.
După
ce a fost îndeplinită această formalitate și s-a primit acceptul oficial al
universității partenere, trebuie să urmați etapele de mai jos: Să consultați materialele privind universitatea
în care mergeți: broșuri, pagina web, programul de studii, posibilități de
cazare; Să stabiliți, cu ajutorul decanului sau al
responsabilului ERASMUS din facultate și al profesorului(-lor) care au încheiat
acordul de colaborare cu universitatea unde mergeți, cursurile pe care le veți
urma acolo. În acest mod, se asigura și o deplină recunoaștere a stagiului; Să completați formularul ECTS Learning
Agreement, având în vedere respectarea numărului de credite: 20 ECTS pentru o
perioadă de 3 luni (trimestru), 30 ECTS pentru un semestru, 60 ECTS pentru un
an academic. Să contactați direct (e-mail, pagina web)
universitatea unde mergeți (facultatea respectivă și Biroul ERASMUS) pentru a
obține și alte informații utile. Solicitați-le detalii privind cazarea. În
cazul în care la Biroul pentru Programe Comunitare găsiți formulare de cazare
trimise de universitatea-gazdă, completați-le și trimiteți-le de urgență la
adresa indicată; Să solicitați scrisoarea de acceptare (invitația),
prin fax sau prin poștă. După ce primiți această scrisoare, să vă
prezentați la Biroul pentru Programe Comunitare pentru a solicita Dispoziția
Rectorului de deplasare în străinătate și documentele pentru deplasare. Aici
veți semna și contractul financiar în care se menționează și contribuția
personală a beneficiarului. La contractul financiar se anexează o declarație de
garanție din partea părinților, în care se prevede returnarea bursei în cazul
nerespectării contractului. Se adaugă o copie după buletinele de identitate ale
părinților (cadrele didactice care se deplasează cu statut de student nu vor
prezenta această declarație, ci vor garanta personal); Când aveți toate actele necesare, să vă
informați cu privire la condițiile de ședere în țara respectivă precum și
transportul dus-întors cu mijloace low-cost; ATENȚIE! Aveți nevoie și de asigurare
medicală. ATENȚIE! Bursa pe care o veți primi nu acoperă
în întregime costurile. Suma de bani acordată reprezintă un sprijin financiar.
La suplimentarea acestei sume, este necesar să contribuiți printr-un efort
personal (contribuția personală a beneficiarului se declară și în Contractul
financiar); Să vă deschideți un cont la Banca
Transilvania, filiala Târgu Mureș, în lei și valută. Să nu uitați să solicitați
băncii informații cu privire la ofertele pentru carduri, asigurări de sănătate,
discount-uri etc. Nu este admisă întoarcerea înainte de
încheierea stagiului deoarece aceasta atrage după sine returnarea bursei;
situațiile de forță majoră sunt aprobate in mod excepțional de Agenția
Națională; La întoarcerea în țară, veniți, în termen de
15 zile de la întoarcere la Biroul pentru Programe Comunitare cu următoarele
acte: - Raportul
asupra stagiului și chestionarul de evaluare (formularul îl veți primi la plecare);
- Atestatul
în original de la universitatea gazdă, în care se precizează perioada efectuată
care trebuie să corespundă cu durata stagiului menționat în contractul
financiar;
- Learning
Agreement-ul cu programul de studii, confirmat de universitatea primitoare
(original).
- Foaia
matricolă (Transcript of Records) de la universitatea unde ați studiat
(originalul) care trebuie să corespundă cu Learning Agreement-ul;
- Biletele
de transport în original;
- Documentul
de cazare.
REGLEMENTĂRI
FINANCIARE
Încheierea
Contractului.
Pentru a intra în posesia sprijinului financiar
oferit de Comisia Europeană, studentul va încheia cu Universitatea "Petru
Maior" un Contract Financiar care
prevede: părțile contractante, perioada contractului, cuantumul lunar al bursei,
modalitatea de plată, coordonatele bancare, obligațiile beneficiarului, actele
necesare decontului, soluționarea eventualelor litigii. Contractul
financiar
se încheie în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte
contractantă.
Plata sprijinului
financiar.
Forma de plată adoptată de Universitatea "Petru
Maior" este transferul bancar. Studentul își va deschide un cont bancar
personal menționat în Contractul
Financiar cu Universitatea.
Deoarece Universitatea "Petru Maior" are contul
pentru gestionarea activităților SOCRATES/ERASMUS la Banca Transilvania,
filiala Târgu-Mureș, se recomandă studenților să își deschidă contul personal
la această bancă.
În situația în care din motive obiective (de exemplu
întârzierea finanțării din partea Comisiei Europene) studentul nu intră în
posesia banilor la plecare, acesta poate opta fie pentru recuperarea sumei pe
parcurs fie la întoarcerea în țară, prin transfer bancar în contul personal
PLECAREA LA
UNIVERSITATEA DE DESTINAȚIE
Rezervarea
cazării
Dacă universitatea parteneră a prevăzut un Formular
pentru rezervarea cazării, studentul va trimite acest formular până la data
limită prevăzută.
Rezervarea unei camere și garantarea ocupării ei la
data angajată cade în responsabilitatea exclusivă a studentului.
Rezervarea
biletului de călătorie
Studentul își va rezerva biletul de călătorie cu
suficient timp înainte, pentru ca plecarea să nu fie întârziată față de
perioada definită în Contractul financiar.
Documentele de călătorie în original se vor păstra
pentru decont la întoarcere.
REVENIREA ÎN ȚARĂ
Conform Contractului încheiat între universitate și
student, în termen de 15 zile de la revenirea în țară acesta este obligat să se
prezinte la Biroul pentru
Programe Comunitare cu actele justificative pentru decontarea financiară și profesională.
Justificarea duratei și programului de studiu și
decontarea sprijinului financiar
Studentul va prezenta următoarele documente, în
original: - Raportul asupra stagiului și chestionarul de
evaluare (formularul îl veți primi la plecare);
- Atestatul în original de la universitatea
gazdă, în care se precizează perioada efectuată care trebuie să corespundă cu
durata stagiului menționat în contractul financiar;
- Learning Agreement-ul cu programul de studii,
confirmat de universitatea primitoare (original).
- Foaia matricolă (Transcript of Records) de la
universitatea unde ați studiat (originalul) care trebuie să corespundă cu
Learning Agreement-ul;
- Biletele de transport în original;
- Documentul de cazare.
Îndeplinirea programului de studii se apreciază după
rezultatele înscrise în Foaia matricolă
(Transcript of Records) și obligațiile asumate prin Contractul de Studii (Learning Agreement). ATENȚIE! Nerespectarea programului de studiu stabilit
în Contractul de Studii cu universitatea de origine și a duratei integrale de
ședere în străinătate atrage după sine returnarea întregului ajutor financiar.
RECUNOAȘTEREA
PROGRAMULUI DE STUDIU
Conform criteriilor reciproc acceptate de cele două
universități prin Acordul Bilateral de cooperare ERASMUS și a prevederilor din Carta
Universitară, perioada de studii în străinătate trebuie să beneficieze de
recunoaștere academică totală. Cu alte cuvinte, universitatea de origine este
dispusă să admită că perioada de studii în străinătate, inclusiv examenele sau
alte forme de evaluare, înlocuiește o perioadă de studii comparabilă în
universitatea de origine, cuprinzând și examenele sau alte forme de evaluare,
chiar dacă programa are un conținut diferit. Recunoașterea și echivalarea studiilor se face la nivelul facultăților, de
către decan, conform Regulamentului privind privind procedura de utilizare a creditelor
transferabile (ECTS) în recunoașterea academică a perioadelor de studii efectuate în alte instituții de către studenții ERASMUS. Rezultatele obținute de student la cursurile
prevăzute în Contractul de Studii vor
fi trecute în foaia matricolă a studentului.
EVALUAREADupă
încheierea formalităților de întoarcere, studentul ERASMUS este rugat să
completeze rubricile unui Chestionar de
evaluare menit să aducă în atenția tuturor celor implicați în derularea
programului beneficiile dar și obstacolele cu care s-a confruntat, în scopul
îmbunătățirii relațiilor cu beneficiarii programului și cu partenerii externi.
|