CARTEA
TEHNICA
|
|
Sectia Cartea Tehnica |
Servirea cititorilor |
Sectia
"Cartea tehnica" este o expresie a legaturii dintre
traditie si noutate. Traditia nu trebuie sa fie considerata
ceva static. Infiintata in anul 1974 din dorinta de a separa
fondul de carte stiintifica de cel beletristic, sectia "Cartea
tehnica" a Bibliotecii Judetene Mures a ajuns astazi
la 32 de mii de volumei. Suntem martorii modernizarii tehnologiilor
de informatizare. Cartea nu va dispare iar biblioteca va avea
tot mai mult un rol de mediator intre traditie si inovatie.
Accesul liber la raft nu insemneamna
abandonarea cititorilor printre rafturi. Schimbarea mentalitatii
bibliotecarului din simplu observator in indrumator al cititorului
se numara printre prioritatile activitatii noastre. Fluxul
de cititori, mai ales elevi si studenti, ne face sa intensificam
activitatea cu publicul prin indrumarea utilizatorilor spre
folosirea cataloagelor, recomandarea rafturilor tematice,
a vitrinelor, acordarea de informatii faptice, organizarea
de expozitii fotografice in holul sectiei. Am creat si perfectionat
un instrument de informare cum in putine biblioteci din tara
se gaseste: catalogul analitic pe subiecte din domeniile electronica,
electrotehnica, informatica, constructii de masini. Acesta
imbina traditia cu modernitatea si cuprinde publicatiile aparute
dupa 1975 si pāna in prezent. Catalogul pune in valoare continutul
cartii si ofera informatii rapide.
Pentru a veni in sprijinul elevilor
la intocmirea referatelor, tinem la zi fisierul analitic "Personalitati
ale stiintei si tehnicii romānesti si universale" . Utilizatorul
este punctul de plecare si punctul de sosire a fiecarei activitati.
In acest context, sectia si-a diversificat activitatile pentru
utilizatori. Alaturi de serviciile traditionale - catalogul
alfabetic, catalogul sistematic, catalogul analitic pe subiecte,
fisierul "Personalitati", catalogul "Noutati"-
se dezvolta si serviciile moderne - avem in vedere baza de
date. Tehnologiile informationale ii determina pe utilizatori
sa-si regāndeasca cererile de informare. Se observa ca cititorii
vin la biblioteca pentru a cauta informatii intr-o problema
personala, si nu numai cu scop cultural sau educativ. Biblioteca
ii ajuta sa obtina cele mai variate informatii: legislatie,
piata muncii, inginerie, informatica, management, marketing,
film, cultura plantelor, reparatii casnice. Instrumentele
de informare ii pun la curent cu tot ce doresc sa afle.Tot
mai multi utilizatori consulta baza de date, folosesc CD-ROM-uri,
sunt familiarizati cu Internetul. Pentru acesti utilizatori,
documentarea cu instrumente electronice este mai familiara
decāt documentarea traditionala; asemenea utilizatori reprezinta
o provocare pentru bibliotecari.
Nu numai tehnologiile sunt intr-o
continua schimbare, ci si nevoile utilizatorilor. Viitorul
bibliotecii depinde de serviciile noi oferite beneficiarilor.
Bibliotecarul de la sectie nu este numai un bun cunoscator
al fondului de carte, ci si un specialist in transmiterea
informatiilor. El este un intermediar intre publicatii si
mijloacele de regasire a acestora. Un bibliotecar amabil,
competent, dispus sa-si apere meseria, este constient ca de
activitatea sa depinde in mare masura succesul in invatamānt
sau in alte domenii, bazate pe informatiile din biblioteca.
|