Centru Educaţional Deschis
bazat pe Tehnologii Avansate de Comunicare (CEDTAC)

 

1. Contribuţia proiectului CEDTAC la sporirea calităţii procesului de īnvăţămīnt şi modul īn care programul se īncadrează īn strategia de dezvoltare instituţională

Proiectul CEDTAC urmăreşte promovarea resurselor educaţionale şi a informaţiei prelucrate, indexate, regăsite şi prezentate pe baza tehnologiilor avansate de comunicare: Internet, IntraNet, World Wide Web.

La fel ca īn cazul celorlalte instituţiilor de īnvăţămīnt superior din Romānia, Universitatea "Petru Maior" din Tārgu Mureş are īntre priorităţile de dezvoltare deplasarea procesului educaţional orientat pe modelul societăţii industriale spre unul construit pe modelul societăţii informaţionale. Aceasta presupune nu numai dezvoltarea aptitudinilor de a găsi, prelucra, indexa şi prezenta informaţia dar şi utilizarea tehnologiilor educaţionale avansate pentru a răspunde atīt nivelului ridicat de aşteptare al unei generaţii crescute īntr-un alt mediu informaţional cīt şi pentru rezolvarea problemelor născute din decalajul existent īntre modalităţile clasice de īnvăţare şi posibilităţile oferite de tehnologia informaţiei.

Educaţia īntr-un mediu informaţional precede munca īntr-un astfel de mediu. Rezultatul proiectului iniţiat de Universitatea "Petru Maior" este valorificabil pe plan naţional constituind sprijinirea mediilor educaţionale īn a răspunde mai bine necesităţilor economice (sub raportul accesibilităţii, flexibilităţii şi eficienţei).

Colaborarea cu sectoarele economice contribuie major la revitalizarea programelor academice care astfel pot fi mai strîns corelate cu problematica reformei economice prin rezolvarea unor probleme reale.

Obiectivele urmărite sīnt:

Nucleul CEDTAC va fi realizat pe baza tehnologiilor avansate WWW şi va fi deschis accesului local (prin centrul de tehnologii educaţionale avansate şi laboratoarele aferente) cīt şi la distanţă, prin tehnologiile de comunicaţie interactivă IntraNet şi Internet.

2. Realizarea unei concordanţe a procesului de īnvăţămīnt cu tendinţele europene şi internaţionale

Īn Statele Unite şi Europa occidentală, tehnologiile educaţionale avansate sīnt utilizate pe scară largă atīt complementar la modalităţile clasice de instruire şi educaţie cīt şi ca bază pentru un sistem educaţional complet, construit īn jurul tehnologiilor de comunicaţie (universităţile virtuale). Direcţiile strategice īn educaţie (vezi http:/www.medg,lcs.mit.edu/doyle/sdcr) includ realizarea a ceea ce se numeşte "Centru pentru dezvoltarea şi promovarea tehologiilor educaţionale" care să cuprindă toate elementele necesare pentru realizarea unor medii educaţionale interactive bazate pe tehnologiile de comunicaţie avansate.

Universitatea "Petru Maior" a realizat īncă din cursul anului 1996 o concentrare a eforturilor cadrelor didactice şi studenţilor īn direcţia "Tehnologii Educaţionale Avansate" lucru care s-a dovedit a avea un impact deosebit de pozitiv asupra procesului educativ. Acţiunea a urmărit şi urmăreşte amplificarea influenţelor educative prin utilizarea eficientă a noilor tehnologii şi s-a concretizat īn realizarea unui server Web virtual (poate fi vizitat la http://www.aet.uttgm.ro/) care conţine cursuri īn format hypermedia, programe analitice, lucrari de laborator, un mic laborator virtual de porţi logice, informaţii necesare studenţilor. Cursurile pot fi accesate liber de către toţi studenţii şi cadrele didactice (toţi studenţii avīnd cont Internet), pot fi comentate, interacţiunea cu autorii cursurilor fiind asigurată de listele de discuţii (de pildă java@uttgm.ro, cu inscriere prin java-request@uttgm.ro este lista e-mail de discuţii pentru cei care participă la cursul de Java).Rrezultatele sīnt valorificate prin publicaţia (electronică on-line Advanced Educational Technologies Newsletter ale cărei articole sīnt postate pe acelaşi server.

3. Descrierea stării prezente a domeniului īn care se īncadrează programul

Reforma īnvăţămīntului īncepută īn 1982 īn Statele Unite viza deplasarea īnvăţămīntului de pe modelul societăţii industriale pe modelul societăţii informaţionale. Proiectele la nivel federal au condus la relizarea marilor reţele informatice care conectează instituţiile de īnvăţămīnt superior, de cercetare, bibliotecile, spitalele şi instituţiile comerciale şi guvernamentale.

Pasul următor a fost utilizarea tehnologiilor avansate de comunicaţie la realizarea unor medii educaţionale (instruire, testare, informare, colaborare, etc) complementare celor tradiţionale şi educarea educatorilor. Au rezultat cursuri, laboratoare şi seminare virtuale, marile biblioteci guvernamentale sau academice on-line. Nivelul actual este cel al unor medii educaţionale complete construite pe baza tehnologiilor de comunicaţie: universităţi virtuale.

Europa a demarat cam īn aceeaşi perioadă cu proiecte care iniţial cuprindeau numai ţările Europei Occidentale, īn prezent incuzīnd īntr-o fază incipientă noile democraţii europene. Dintre programele europene, cele mai importante sīnt:

"Sisteme telematice pentru Īnvăţămīntul Deschis şi la Distanţă" (DELTA), aprobat de Consiliul Miiştrilor Comunităţii Europene īn iunie 1991 şi "Paper on Innovation - Innovation Programme", publicat de Comisia Europeană īn 1995 īn vederea adoptării de către statele membre.

Programul DELTA a vizat strategiile şi scenariile de dezvoltare ale Comunităţii Europene pentru conceperea unei arhitecturi comune, conceperea şi producerea de materiale de instruire, instrumente interactive care să ajute studenţii şi profesorii īn procesul educaţional. Proiectele au fost clasificate īn cinci domenii principale: Telecomunicaţii, Experimente pilot, Strategii de realizare, Sisteme de difuzare, Concepţie şi producţie. Şi simpla eumerare a doar cītorva proiecte desfăşurate īn Europa, legate de tehnologii educaţionale avansate, ne poate da dimensiunea importanţei acordate: ACT (Noi tehnici de comunicare īn serviciul instruirii), BEACON (Piaţa tehnologiilor educaţionale), CO-LEARN (Comunicaţii īntre factorii de educaţie), COSYS (Conceperea şi realizarea de sisteme informatice de producere şi difuzare de cursuri), DEDICATED (Noi dimensiuni pentru īnvăţămīnt I pentru formarea itată de calculator īn Europa), DISCOURSE (Instrumente interactive de concepere şi specificare a tehnologiilor educaţionale), EAST (Accesul la produse educaţionale avansate), ECOLE (Mediu european cooperativ de instruire), ILDIC (Conceperea şi realizarea de CD-uri educaţionale), JITOL (Just In Time Learning), MTS (Īnvăţămīnt la distanţă multimedia pentru dezvoltarea personalului īn Europa), OSCAR (Sistem cooperativ pentru conceperea şi reutilizarea materialelor pedagogice), SMILE (Infrastructură experimentală pentru instruire la distanţă),

4. Măsura īn care propunerea se adresează direct activităţilor cu studenţii sau cu alţi beneficiari ai procesului de īnvăţămīnt

Realizarea proiectului contribuie la utilizarea mai eficientă a expertizei, experienţei dobīndite şi disponibilităţilor de personal instruit ale universităţii pentru a răspunde problemelor acute de (re)instruire īn sectoare economice de interes regional şi naţional, pe baza unui orar flexibil şi de la distanţă cum ar fi: instruirea profesorilor din īnvăţămīntul mediu īn tehnologia informaţiei, instruirea şi testarea specialiştilor diverselor sectoare comerciale în tehnologii noi

Colaborarea cu sectoarele economice contribuie major la revitalizarea programelor academice care astfel pot fi mai strīns corelate cu problematica reformei economice prin rezolvarea unor probleme reale. Experienţa dobīndită pīnă acum īn tehnologii educaţionale avansate ne īndreptăţeşte să credem că proiectul CEDTAC va avea un impact deosebit de stimulativ asupra educaţiei continue precum şi asupra īnvăţămīntului superior īn Romānia.

5. Resursele necesare şi folosirea eficientă a acestora

Resursele necesare realizării acestei etape de proiect se pot clasifica īn felul următor:

Echipamente hardware

Ideea principală de dezvoltare a CEDTAC se bazează pe realizarea unui sit Web capabil să suporte o rată mare de transfer a informaţiilor, īn aşa fel īncāt serverul să poată fi interogat de cel puţin 40-50 de staţii de lucru simultan. Mai mult decāt atāt, situl trebuie să fie extensibil foarte uşor atāt din punct de vedere hardware cāt şi software. Pentru timpi de răspuns cāt mai buni, serverul Web folosit trebuie să fie un server rapid, capabil să folosească la maxim resursele sistemului de operare pe care rulează. Pentru că accesul la server este prin excelenţă un acces simultan al mai multor staţii de lucru, platforma hardware trebuie să fie o platformă multiprocesor, echipată cu un sistem de operare şi un server Web pregătite să folosească la maxim capabilităţie sistemului. Deşi oferta actuală cuprinde mai multe posibilităţi dintre care enumerăm serverele Silicon Grafics, Sun sau Alpha echipate cu sisteme de operare Unix sau Windows NT, ne-am oprit īn cele din urmă

la un server dual procesor Sun special proiectat petru a fi server Web. Acest server este foarte uşor de extins īn ceea ce priveşte memoria internă şi externă şi cele două procesoare simetric paralele īi oferă un timp bun de răspuns la cererile de conexiune venite din reţea. Īn plus, serverul Sun oferă suport integrat pentru conectarea de Network Computers.

Serverul īmpreună cu software-ul aferent se va ridica la o investiţie de aproximativ 35000 USD care vor fi acoperiţi din finanţările oferite de Ministerul Īnvăţămāntului cu o completare din suma de pe care o solicităm prin prezentul proiect.

Pe lāngă serverul central, capabil să īnmagazineze şi să distribuie īn timp real informaţia, avem nevoie de un acces cāt mai bun la reţeaua Internet universitară. Acest acces este parţial realizat printr-o linie telefonică īnchiriată către Universitatea “Politehnica” Bucureşti şi va fi extins īn curānd cu īncă o linie de Bucureşti şi două către Cluj. Aceste linii vor trebui desigur echipate cu modemuri rapide, de minimum 28.8K la ambele capete (īn total opt modemuri) care vor fi de asemenea finanţate parţial de Ministerul Īnvăţămāntului şi parţial din banii pe care īi solicităm prin prezentul proiect. Aceste modemuri ating suma totală de 2850 USD.

Īn al treilea rānd, este nevoie de o baterie de cel puţin patru linii telefonice comutate de intrare īn sistem, pentru a se putea oferi acces la servicii persoanelor sau instituţiilor externe interesate de serviciile CEDTAC. Acestea includ instituţii academice şi de cercetare, fundaţii alte instituţii universitare precum şi şcolile interesate īn programele de educaţie oferite de Universitatea noastră. Modemurile pentru aceste linii există deja, deşi sunt deocamdată de viteză redusă. Īnlocuirea acestora cu modemuri rapide ar putea fi finanţată cu ajutorul susţinerii pe care o avem din partea Regiei Autonome RomGaz īn acest proiect, regie care este direct interesată de accesarea serviciilor nostre educative pentru reciclarea propriului personal.

Īn acelaşi timp, am dori realizarea unui laborator interactiv Web, dotat cu Network Computers, noul standard de calculator ieftin destinat să īnlocuiască serviciile de telefonie şi audio-vizual. Cele 6 staţii care vor dota laboratorul vor costa aproximativ

6000 USD a căror finanţare se solicită d la CNFIS.

Īn final, este nevoie de echiparea serverului cu o placă de compresie/decompresie de imagine video necesară transmisiei imaginii video īn reţea precum şi de o placă de achiziţie de imagini video pentru realizarea de laboratoare virtuale īn care studenţii pot privi experimentele fără a participa efectiv la ele, pot relua sau privi cu īncetinitorul anumite părţi esenţiale ale acestor experimente.

Pachete software

Pachetele software necesare dezvoltării sitului Web sunt īn general incluse īmpreună cu serverul Sun pe care l-am ales. Printre acestea se numără sistemul de operare Solaris 2.5, Netscape Enterprise Server, Netscape Navigator şi Netscape Comunicator pentru editarea documentelor HTML şi videoconferinţe. Īn ceea ce priveşte dezvoltarea de aplicaţii, este nevoie de Java Workshop de la Sun, un mediu de dezvoltare pentru unul dintre puţinele limbaje de programare care asigură portabilitate deplină īn Internet. Īn acest fel, clienţii serverului nostru pot fi staţii de lucru de orice tip de la Intel pānă la Motorola sau maşini RISC.

Cărţi şi periodice

O parte importantă a sumei de bani disponibile va fi cheltuită pentru achiziţionarea de cărţi şi pentru realizarea unor abonamente la periodicele de specialitate. Unele dintre aceste periodice sau cărţi se găsesc şi īn Web, dar accesul la paginile lor se face pe bază de abonamete. Prevedem ca acestă sumă să fie undeva īn jur de 4000 USD.

Stagii de pregătire

Desigur, una dintre cele mai importante laturi ale acestui proiect este cooperarea cu centrele īn care acest tip de proiecte au prins sau īncep să prindă contur. Este nevoie de aceea să se investească o sumă de bani chiar īn realizarea acestei colaborări. Această sumă de bani se va folosi pentru:

6. Măsura īn care programul propus este realizabil din punct de vedere al resurselor financiare sau de altă natură solicitate

Resursele financiare solicitate, īmpreună cu cele obţinute de la Ministerul Īnvăţămāntului şi de la Regia Autonomă RomGaz ne vor ajuta să construim un suport hardware adecvat şi să achiziţionăm pachetele software de care avem nevoie pentru demararea unui proiect de lungă durată. Resursele enumerate mai sus vor fi suficiente pentru a putea crea un mediu de lucru care să permită trasarea principalelor blocuri ale viitorului proiect care va oferi facilităţi de īnvăţare continuă de la distanţă folosindu-se de tehnologiile de Intranet şi Internet īn plină dezvoltare la ora aceasta oriunde īn lume.

Desigur, toată această dotare face aserţiunea, obişnuită īn mediile universitare internaţionale, că dezvoltarea pe baza unor tehnologii deschise, portabile şi neproprietare precum este Web-ul şi Java este preferabilă folosirii unor tehnologii precum COM şi ActiveX de la Microsoft care se limitează deocamdată ca răspāndire la zona de influenţă Windows 95/NT. Dacă īnsă resursele ar fi permis, o tatonare a acestor tehnologii ar fi fost de asemenea interesantă. Din păcate, un server cu adevărat performant (Alpha multiprocesor) rulānd Windows NT Server, IIS, COM/DCOM ar fi mărit bugetul acestui proiect cu aproximativ īncă 25000 USD.

7. Măsura īn care instituţia este capabilă să susţină financiar continuarea programului după īncetarea finanţării lui de către CNFIS.

- echipamente hardware (calculator Server WWW, echipamente periferice: modemuri de mare viteză, routere, switch+uri,etc...);

- pachete software de bază: sisteme de operare, medii de dezvoltare, softuri de comunicaţie şi de protecţie ale informaţiilor);

- linii de transmisii de date ( telefonice, fibră optică, satelit, etc.);

8. Modalităţi de punere īn practică a conţinutului propunerii, modul de urmărire şi evoluare pe parcurs a stadiului de realizare a rezultatelor obţinute, cu referire la mecanismele existente sau create īn acest scop.

Avem īn vedere două etape distincte de punere īn practică a conţinutului propunerii noastre de Proiect:

- existenţa unui birou de coordonare a Centrului Educaţional CEDTAC care va analiza şi evalua lunar stadiile de realizare ale Proiectului, avānd misiunea de a propune măsuri de īmbunătăţire a diferitelor etape de realizare.

- cooperarea cu o serie de consultanţi de specialitate din alte Universităţi Europene care au deja experienţe pozitive īn implementarea unor astfel de Centre Educaţionale Deschise. Acesţia vor fi consultaţi īn avizarea strategiei de evaluare a fiecărei etape de realizare a Centrului Educaţional CEDTAC.

- prezentarea unor rapoarte de evaluare trimestrială Senatelor Universităţilor implicate īn realizarea acestui proiect. Şi să nu uităm CNFIS, care va fi unul din cele mai importante instrumente de evaluare a Proiectului propus.

- să remarcăm faptul că modalitatea de urmărire īn realizarea acestui Proiect este diferită de metodele clasice bazate pe prezentarea unor dosare de autoevaluare la fiecare etapă. De data aceasta dezvoltarea proiectului poate fi urmărită zi de zi prin conectarea la Serverul care implementează funcţionalitatea Centrului Educaţional CEDTAC. Deci vom implementa cel mai simplu şi eficient mecanism de urmărire şi evaluare, cel bazat pe părerea tuturor utilizatorilor Centrului Educaţional CEDTAC, care vor fi chestionaţi sistematic asupra minusurilor şi plusurilor din activitatea de realizare a Centrului CEDTAC.